Kontakt
+46 704 13 42 36
info@mikaelpawlusdesign.se
Valdemars väg 53
224 74 Lund
+46 704 13 42 36
info@mikaelpawlusdesign.se
Valdemars väg 53
224 74 Lund
TETRA PAK. ETT NYTT FÖRPACKNINGSKONCEPT FÖR KOLSYRADE DRYCKER.
Ofta möjliggör nya teknikinnovationer även nya designmöjligheter. Tetra Pak ville undersöka potentialen i ett sådant tillfälle och kontaktade oss. Vi fick uppdraget att ta fram ett antal designkoncept för att utforska olika typer av ergonomisk öppning, materialkombinationer och formspråk, som nu möjliggjordes tack vare en ny Tetra Pak-innovation. Till exempel tillät den nya tekniken att man kunde kombinera ett transparent material med ett icke-transparent. Vi skissade på olika former som skulle påminna om en flaska eller burk, men samtidigt skulle visa att det är en helt ny typ av dryckesförpackning. Tetra Pak valde sedan tre olika spår som vi utvecklade i våra 3d-program till tre färdiga koncept som vi kunde ta fram fotorealistiska bilder på.
PICNIC. SITTMÖBEL/AVDELARE FÖR OFFENTLIG UTOMHUSMILJÖ.
En sittmöbel och avdelare för utomhusbruk. Parker, torg, gångstråk och natursköna platser kan ges nya kvaliteter. Perfekt för en picknick. Designen tog form efter tankar kring en enkelhet i form som blir ett diskret tillskott där den placeras, men med någon extra formdetalj som tillför funktion och ger karaktär. Där kom den utskjutande basen till som kan fungera som fotstöd och samtidigt ger visuell förankring mot marken och stabilitet som förhindrar att någon flyttar den. Med sina 200 kg står den stadigt kvar där den placerats ut. Formgjuten betong med svart pigment i ett stycke i en blank plywoodform, vilket ger en fin lyster och skiftningar i ytan, som liknar svart natursten med sina kvaliteter.
DORO. AUB 200. KONTORSTELEFON FÖR ENGELSKA MARKNADEN.
Uppdraget vi fick var att omdesigna och modernisera en på engelska marknaden bästsäljande kontorstelefon. Långvarig hållbarhet och tydliga funktioner var en nödvändighet för krävande användning i offentliga utrymmen och kontorsmiljöer. För att alltid fungera och inte stjälas var ett krav att hörluren skulle vara kabelansluten och inte trådlös. I ett senare skede ville Doro ta fram en ny variant av telefonen för användning specifikt i sjukhusmiljö. Där fick vi modifiera frontytans design med ett heltäckande antibakteriellt membran, och genom noggrant grafiskt arbete kunde känslan av riktiga knappar i hög grad återskapas, för att ge ett motsvarande kvalitetsintryck som kontorsvarianten.
NIBE BRASVÄRME. HANDÖL VISION BRASKAMIN.
Nibe Brasvärme behövde utöka sitt sortiment med en modern braskamin i två storlekar för den moderna sommarstugan eller villan. Designen skulle vara skandinavisk, stilren och tidlös med fina detaljer. Vi började med en analys av rådande moderna inredningsstilar och trender för att utifrån det brainstorma fram tre designstilar, som visualiserades med tre image boards. Utifrån de tre stilarna kunde vi sedan skapa tre tydliga och attraktiva formkoncept, varav Nibe valde ett koncept att utveckla vidare. Vi tog fram en designprototyp i fullskala för att se om formen och proportionerna känns rätt inför vidare arbete. Därefter ägnades mycket tid åt att förena form, funktion och teknik till en slutlig, i detalj genomtänkt och harmonisk design.
DORO. PROSOUND HS 1130. PROFESSIONELLT HEADSET.
Mycket av vårt designarbete lades på mekanismen som möjliggör att örondelen kan sättas både på vänster och höger sida, och på justeringen av örondelen mot örat för en perfekt passform. De tvåfärgade öronkrokarna synliggör den inbyggda vadderingsfunktionen. Detta headset var en del i vårt övergripande uppdrag att ta fram en produktserie med tre headsets åt Doro. Utmaningen var att skapa en gemensam designplattform så att man ser att det är samma produktfamilj. Bland annat mikrofondelen med dubbla metallbågar är gemensam för de tre headseten, likaså det generella formspråket.
ERICSSON. BLUETOOTH-HEADSET KONCEPT.
Världens första fungerande Bluetooth-headset någonsin, som visades upp i tio exemplar på CEBIT-mässan i Hannover. Det stod mycket prestige på spel i denna världsnyhet och därför satsades det mycket tid och arbete i detta utvecklingsprojekt. Blåtand eller Bluetooth utvecklades av Ericsson och man ville att det skulle bli världsstandard, och headsetet skulle kunna visa fördelarna med Bluetooth. Ett viktigt mål var att utveckla en så slimmad och lätt design som möjligt, och ändå få plats med all elektronik. Det var också viktigt att det skulle se ut som en Ericsson-produkt. Det intensiva designarbetet följde sida vid sida med utvecklingsteamets arbete från början till slut. Headsetet blev en stor sensation och idag kan vi ta för givet att Bluetooth är en världsstandard och inbyggt i många olika produkter i vår vardag.
TIMELOX. ELEKTRONISKT DÖRRLÅSSYSTEM.
Timelox ville se hur nästa generations dörrlås för hotell skulle kunna se ut, och vilka förbättringar som skulle kunna göras. Belysning i kortöppningen gör det lättare att sätta i kortet. Kontrasterande färger i kåpans delar gör designen tydligare och bidrar till att produkten sticker ut bland konkurrenterna. Kraftfulla välvda former gör dörrlåset svårare att forcera, samtidigt som en tydlig och kraftfull form ger en känsla av tillförlitlighet och säkerhet. Knappsatsen i ett stycke utan skarvar är mer hygienisk än separata knappar.
DEVELEY/ASEPT INTERNATIONAL AB. COUNTERTOP DISPENSER.
Develey ville ta fram en så kompakt såsdispenser som möjligt för att kunna ha flera olika såser på rad och då valde man en lösning med en genomföring i bänkskivan med sås i behållare under bänken. Det enda som syns ovanpå bänken är det kompakta pumphuset med ett trycke och en såspip, enligt liknande princip som en ölpump. Designuppdraget fokuserade på att maximera dekalytan för produktgrafik, ett snabbt och enkelt byte av sås och en tilltalande och modern design som passar in i varumärkets identitet.
PEUGEOT CARS. DESIGNKONCEPT.
Vårt bidrag till en designtävling arrangerad 2007 av Peugeot Cars, där uppgiften var att tänka fritt och visualisera hur ett framtida persontransportmedel för fyra personer skulle kunna se ut år 2040. Vi började med alla möjliga idéer i skissform där vi utforskade bland annat former, funktionslösningar, interiörens layout och varumärkesidentitet. Sedan gick vi vidare med ett koncept som vi modellerade fram i datorn och slutligen tog fram fotorealistiska bilder på. Det självkörande konceptet drivs av elmotorer och har en rymlig interiör med stora glasade ytor, även i nederdelen av dörrarna, som kan tonas elektroniskt med inbyggda LED-displayer. Kupén ska samtidigt kännas omslutande och trygg. Idén att ha inbyggda solceller i hela takytan fick styra takets form som en enda stor svepande yta.
ERICSSON. MOBILTELEFONKONCEPT. EXAMENSARBETE.
Ett industridesignprojekt utfört inom ett stort utvecklingsprojekt på Ericsson i tätt samarbete med flertalet kompetenser. Projektet hade sin utgångspunkt i ett antal frågeställningar som man ville analysera. Hur skulle den tekniskt mest avancerade mobiltelefonen se ut om minst fem år? Hur kan man utforma en så liten mobiltelefon som möjligt med de högsta kraven på funktion, kvalitet och form, för en stilmedveten målgrupp i trettioårsåldern? Med sina frästa, solida aluminiumsidor sticker designen ut ur mängden som sofistikerat minimalistisk. Med sin heltäckande touch-display och avsaknad av fysiska knappar var detta mobiltelefonkoncept förvånansvärt rätt ute i sin analys av framtidens mobiltelefon.
ERICSSON. HPM-10. PORTABEL MP3-SPELARE.
Extern MP3-spelare för mobiltelefoner. Designen skulle vara futuristisk, funktionell och anspela på musik och ljudvågor. Den behövde samverka bra med designen på telefonerna vid den tiden. Att få till en smidig in- och utmatning av minneskorten var nödvändigt. Mycket tack vare ett så nära samarbete i projektet med flera olika kompetensområden på Ericsson kunde designen träffa så rätt, och därmed produkten bli en riktig storsäljare.
DUNKERS KULTURHUS MUSEIBUTIK. INTERIÖRDESIGN. KONCEPTFÖRSLAG.
Till Dunkers Kulturhus ville man skapa en museibutik med betoning på nordisk design med smarta lösningar som samspelar i harmoni med byggnaden, som dessutom skulle locka fler besökare till museet. Löpande möten med Dunkers arkitekt Kim Utzon och museiintendenten var viktiga för att ta vara på deras kunskaper och synpunkter i arbetet med butikens design. De värdefulla diskussionerna bidrog mycket till att vi kunde uppnå en så hög nivå på det slutgiltiga inredningskonceptet. Det visuella uttrycket och känslan skulle föra tankarna till havets element: vatten, vind och sol.
HEINZ USA/ASEPT INTERNATIONAL AB. KEYSTONE DISPENSER.
När världens största och mest kända tillverkare av ketchup vill ta fram en ny dispenser för en av världens största restaurangmarknader, som USA är, måste designen vara oklanderlig in i minsta detalj och många olika krav uppfyllas. Efter många omgångar av möten, skisser och förädling blev designen slutligen så ikonisk att den snabbt har blivit synonym med varumärket och skapar positiv igenkänning hos konsumenterna än idag. Såväl helheten som delarna måste leva upp till högsta kvalitetsstandard. Formen med dubbelkrökta ytor och fasade hörn har inte bara estetiska skäl, utan bidrar samtidigt till att en komplett dispenser fylld med maximala sex kilo ketchup tål ett fritt fall på en meter utan att gå sönder. Succén har varit så stor att man efter flera år valde att behålla designen när man skulle ta fram ett TouchLess-system med beröringsfri såspumpning.
DORO. PROSOUND HS 1110. PROFESSIONELLT HEADSET.
På professionella headsets ställs extra höga krav på funktionalitet och tålighet, men också att formen tydligt förmedlar egenskaperna. Tidigt i projektet föll det sig naturligt att leta efter inspiration i headsets för piloter, som har de högsta funktions- och kvalitetskraven. Resultatet blev ett headset med lätt vikt men robust konstruktion och hög komfort. De dubbla metallbågarna ger en tydlig karaktär och andas professionalitet.
DORO. HANDLEPLUS 334GSM.
Hur utformar man knapparna för att användare med nedsatt syn ska ha så lätt som möjligt att skilja dem åt? Hur ska en mobiltelefon se ut som är så lättanvänd att även personer med begynnande demens ska kunna använda den utan problem? Bland annat dessa frågor ställde sig Doro, och de frågorna blev utgångspunkten i vårt uppdrag att ta fram en helt ny mobiltelefon för äldre enbart för telefonsamtal och en nödknapp som ringer 112. Kraven från Doro var att mobiltelefonen skulle vara så enkel som möjligt men också attraktiv och modern i formen.
MINIMALIST. ZERO CYKELKONCEPT.
Här var huvudfilosofin att genom förenkling av form och smarta funktioner uppnå en mer harmonisk och fulländad helhetsprodukt. ”Less is more” helt enkelt. Med denna filosofi som grund i designarbetet kändes det naturligt att formspråket skulle vara nordiskt avskalat och strikt elegant, med en tydlig och egen originell karaktär. I detta interna designprojekt hade vi möjlighet att designa en hel cykel och i princip alla dess synliga delar från första idéskisser och utforskning av designlösningar. Genom 3d-modellering i datorn kunde vi ytterligare förädla designen fram till en genomtänkt och samspelande helhet, och slutligen ta fram avancerade 3d-visualiseringar.
FELIX/ASEPT INTERNATIONAL AB. DRESSOMAT DISPENSER.
FELIX ville att deras nya dispenser för deras dressingar och såser med lågt fettinnehåll skulle ge associationer till en hälsosammare livsstil. Detta ledde oss i designprocessen så småningom till en slimmad form med ett karakteristiskt midjeformat utseende. Eftersom denna utformningen av huset möjliggör att det kan tillverkas med två identiska halvor som sätts samman, minimeras produktionskostnaden genom färre produktionsverktyg och samtidigt mindre metallåtgång.
DORO. HÖRSELSLINGA.
Projektet började med fysiska prototyper som mer och mer närmade sig en form på bågen som skulle passa de flesta vuxna personers öron. En flexibel kärna i bågen möjliggör ytterligare justering till varje öra. När den ergonomiska formen var fastställd kunde vi titta på vilket estetiska uttryck hörselslingan skulle ha med ett antal olika koncept, varav ett valdes av DORO att utveckla vidare till färdig produkt. Krav på formspråket var att det skulle vara en diskret form, men med detaljer som ger kvalitetskänsla. Det skulle dessutom finnas en inbyggd flexibel kabelanslutning och en större yta för en logotyp. Dessa krav fanns med igenom hela designprocessen.
GUL. RACETRACK CHRONOGRAPH.
Vårt uppdrag innebar att ta fram några olika koncept för att ta varumärket GUL till en högre nivå med nya, lite mer exklusiva klockor och därmed nå en bredare marknad och publik, med en tydligare designinriktning som kan sticka ut på klockmarknaden mer än befintliga GUL-modeller. Samtidigt var tanken att GUL efter många år skulle förnya sitt formspråk. Ett av koncepten som vi tog fram fick namnet RaceTrack och hämtar inspiration till sina designelement från bilracing-världen och racingbanorna. Sådana element är de tio insex-skruvarna längs boettens sidor, eller de rödvita grafiska detaljerna på urtavlan. Tidigt kom vi fram till att detta armbandsur skulle utrustas med en kronograf/stoppur med tydliga visartavlor, med tanke på racingtemat.
BESTBOY. SNABBTANGENTBORD FÖR IPAD.
Ett startup-företag ville ha in professionell industridesign i sitt projekt för att ta fram en realistisk och attraktiv design att visa upp för potentiella investorer. Med en alternativ metod att skriva som de hade uppfunnit krävdes ett starkt fokus på ergonomi i designprocessen. Samtidigt var det viktigt med ett estetiskt uttryck som skulle passa Apple’s produkter. En modern och tydlig logotyp gör designen komplett. En slutlig 3d-CAD-version modellerade vi upp i våra 3d-program. Denna skickades till 3d-printning för att få fram en fysisk designprototyp i fullskala, med de rätta färgerna och känslan i yttexturerna. Efter det tog klienten fram en professionell promotion-video med prototypen, och i efterproduktionen kunde de göra så det ser ut som en färdig produkt i användning med en iPad.
C-TECHNOLOGIES. C-PEN TS1. PENNA FÖR TEXTSCANNING.
Eftersom teknikutvecklingen hade gjort komponenterna mycket mindre, tyckte C-Technologies att det var dags att ta fram en helt ny elektronisk inläsningspenna och anlitade oss. Deras vision var att deras läspenna skulle ses som en elektronisk markerpenna och de ville att vi skulle ha det som utgångspunkt. Det var alltså logiskt att titta på vanliga markerpennor som inspiration. Det skulle också rymmas en Bluetooth-modul för att kunna göra en trådlös variant. I nära och intensivt samarbete med deras ingenjörer kunde en smart placering av komponenterna och justeringar av kretskortets form utföras. Det bidrog till ett lyckat slutresultatet i form av en extremt kompakt och elegant inläsningspenna med mycket god ergonomi.
CENTURY EUROPE. POWERLOC. ELEKTRONISK PÅ- OCH AVLARMARE MED LADDSTATION.
Denna produkt tar stöldsäkerheten hos larmboxar för butiksbranschen till en ny nivå, och är en del i ett nytt larmsystem med både mekanisk upplåsning och elektronisk kod. Till detta system behövde man utveckla en på- och avlarmande handenhet med tillhörande laddstation, och vi blev anlitade för att ta hand om industridesignen. Mycket fokus i designarbetet lades på att få till ett enkelt och intuitivt handhavande och en god ergonomi. Stor vikt lades dessutom på formspråket som skulle vara diskret elegant, men också genom sin form försvåra manipulation och visuellt se ut att vara svårforcerad. Både designen och konstruktionen ser till att det inte lönar sig för inbrottstjuvar att försöka forcera handenheten ur laddstationen, då det skulle ta för mycket tid.
PRODUCT TITLE
Fusce eget lorem quis tellus convallis congue sit amet a odio. Aenean tristique tincidunt sem mollis efficitur. Sed hendrerit, ligula at mollis facilisis, enim magna sodales enim, eget egestas tortor ante nec elit. Vivamus interdum iaculis nibh, egestas scelerisque ipsum eleifend vel. Sed venenatis efficitur quam a tempor. Nullam at nisi ipsum. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Nam maximus faucibus elit sit amet rhoncus. Maecenas iaculis maximus ex in venenatis. Morbi et lacus a neque commodo lobortis.
PRODUCT TITLE
Fusce eget lorem quis tellus convallis congue sit amet a odio. Aenean tristique tincidunt sem mollis efficitur. Sed hendrerit, ligula at mollis facilisis, enim magna sodales enim, eget egestas tortor ante nec elit. Vivamus interdum iaculis nibh, egestas scelerisque ipsum eleifend vel. Sed venenatis efficitur quam a tempor. Nullam at nisi ipsum. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Nam maximus faucibus elit sit amet rhoncus. Maecenas iaculis maximus ex in venenatis. Morbi et lacus a neque commodo lobortis.